2012. október 30., kedd

Miért és hogyan kezdtem írni Lucrezia Borgia életregényét? - 1


A történet egy antikváriumi látogatással kezdődött évekkel ezelőtt. Akkoriban Egerben csupán egy apró boltocska szolgált a használt könyvek árusítására. Készletét Miskolcról kapta, s az állomány talán havonta egyszer frissült. Elég volt hát minden fizetés után bemenni, amikor is egy óra alatt mindent végig lehetett nézni.

Egy alkalommal örömmel fedeztem fel egy olasz történész-írónő könyvét, akinek nevére Passuth László életrajzi regényei egyikéből emlékeztem. A forrásértékű, történelmi tanulmánynak is beillő mű olyan új adalékokkal is szolgált Lucrezia Borgia életéről, amelyeket az írónő fedezett fel elsőként a vatikáni levéltárban.

Végigolvasva a könyvet nyilvánvalóvá vált előttem, hogy Lucrezia Borgia évszázadokon át máig tartó megítélése teljességgel hibás, illetve igaztalan. Nemigen volt ő rosszabb, mint korának hasonló környezetben, gazdagságban élő nagyúri hölgye. Az tehát, hogy ez a nő méregkeverő boszorkány lett volna, nem igaz. Maria Bellonci könyve rádöbbentett erre. És ekkor fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy valami módon el kellene kezdeni a nagyközönség véleményének óvatos megváltoztatását, s ehhez legjobbnak ítéltem egy regényt.

De hát egy történész csak egy történész, mit mondanak vajon a többiek?  Kutatnom kell más forrásokat is.
Szerencsémre jó ismerősöm volt a Főegyházmegyei Könyvtár vezetője, aki amikor megtudta szándékomat, felajánlotta segítségét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése